Lars Romann Engel skaber Hamlet-forestilling med internationalt format

by Lotte Lund

image001 2.jpg

De to danske hovedrolleindhavere Natalie Madueño (t.v) og Cyron Melville (t.h.), leverer præstationer i international klasse på Kronborg denne sommer. PR-foto.

Instruktøren Lars Romann Engel, der sommeren over har base i Hornbæk, havde tirsdag aften verdenspremiere på Kronborg på den første engelsk-sprogede produktion af Hamlet med danske skuespillere. I hovedrollerne som Hamlet, Ofelia og Dronning Gertrud, så man henholdsvis Cyron Melville, Natalie Madueño og Vivienne McKee. Sidstnævnte huskes her i Hornbæk senest for tidligere på sommeren  at have kastet glans over byens Store Badedag.

Hamlet på Kronborg 2017 er et havombrust teater under åben himmel – og første halvdel af forestillingen fik publikum det for alvor det sidste at føle, da regnen silede ned. Men det tog intet fra det, der foregik oppe på scenen, der i år er spektakulært bygget op på den sydlige kant af slottets smukke voldanlæg. Slottet danner et dramatisk bagtæppe. Scenen er dermed flyttet ud af de traditionelle rammer i slotsgården. For Lars Romann Engell, som også er daglig leder af HamletScenen, der står bag den årlige Hamlet Festival på Kronborg, giver det helt nye muligheder – med hans egne ord er scenen “verdens nye mødested for Shakespeareelskere”.

Ambitionerne i den nye forestilling, som er en co-produktion mellem London Toast Theatre og HamletScenen, er tårnhøje, men bliver forløst, så man sidder målløs tilbage over ikke mindst de danske skuespilleres imponerende beherskelse af det engelske sprog.

Cyron Melville har med Hamlet-rollen påtaget sig en næsten umenneskelig udfordring og har sammen med Lars Romann Engel brugt måneder på at forme den danske prins’ rejse gennem stykket. Og han leverer uden slinger i valsen. Hamlets rejse spejler den aktuelle problemstilling, som også vores tid udfordres af. Selv om vi er moderne mennesker i en moderne verden, hvor vi kan træffe rationelle valg til at bringe os og verden videre, er døden – i form af terrorangreb – blevet en næsten dagligdags begivenhed. Hvorfor?

Hamlets elskede Ofelia – i Natalie Madueños fortolkning – stråler også i sin vaklende udvikling mellem Hamlets kærlighed og vanvid  holdt op imod faderens Polonius’ krav om dyd og ære. Polonius er i Chris Myles udlægning en snedig, vittig hofsnog. Og det er stærkt at se Vivienne McKee, som normalt får os til at le, løfte den tragiske rolle som Hamlets mor. For sent forstår hun tingenes rette sammenhæng mellem hendes nye mand Kong Claudius og mordet på hendes første mand, Hamlets far – djævelsk spillet af Richard Clothier.

Handlingen på Kronborg sættes op som et opgør mellem den nye og den gamle verden – også her oplever vi spejlingen af den tid vi lever i, hvor voldelige og anti-demokratiske kræfter i kombination med den teknologiske udvikling sætter den verdensorden, der blev etableret efter Anden Verdenskrig under alvorligt pres. I stykket er de brutale tradtioner om blodhævn udfordret af viden og dannelse. Hierarkier står for fald, da den idelologisk optændte  student Hamlet vender hjem fra Wittenberg til Kronborg Slot og sin fars begravelse. Den unge Hamlet optændt af nye dannelsesidealer inspireret af Luther og ideen om det moderne ansvarlige menneske.

På slottet hersker den gamle orden: øje for øje, tand for tand. Vi følger, hvordan den unge prins Hamlet forsøger at bryde fri af traditionens blodige bånd. Han ønsker at bringe sit kongerige ind i en ny, mere oplyst periode, men vi ser, hvor svært det er at holde idealerne højt.

Opløsningstendenserne og det moderne samfunds evige overvågning kommer godt til udtryk i Catia Haubergs scenografi og kostumer og forstærkes med brug af mobiloptagelser. Mårten K. Axelssons har lavet et lys, der også viser, at tidens teknologi kan skabe både kolde og varme øjeblikke. Mike Scheridans musik hører man næsten ikke – fordi den fint understreger scenerne.

Shakespeares mange ord bringes i oversættelse over scenen. Det kan være lidt svært at følge med i de kringlede sætninger, så det er en god ide at sætte sig ind i plottet før forestillingen, så man kan nyde det, der foregår på scenen og ikke bruge al opmærksomheden på at læse for at kunne følge med.

Til lykke til Lars Romann Engel, HamletScenen og London Toast Theatre med levere på så højt niveau. Og fortsætter det, vil også vi se scenen på Kronborg blive det kulturelle kraftcenter, den er tænkt som.

Hamlet spiller frem til 23. august.

Læs alt om forestillingen og køb billetter her

 

Læs også det eksklusive interview med Lars Romann Engel, som tidligere er blevet bragt i Dit Hornbæk:

lars_romann_engel_-_foto_bo_nymann_web_kopi.jpg

Lars Romann Engel elsker at lade op i Hornbæk. PR-foto.

Hornbæk kan blive Nordens Cannes

HamletScenens direktør Lars Romann Engel, som instruerer årets store Hamlet-forestilling på Kronborg, har sommerhus i Hornbæk og elsker byen og naturen, når han skal slappe af. Men han drømmer også om at skabe en kulturel event, der vil gøre det samme for Hornbæk, som filmfestivalen har gjort for Cannes.

”Hornbæk er så utrolig smuk og her findes så mange driftige mennesker. Jeg tror, på at vi kan gøre Hornbæk til Nordens Cannes,” siger Lars Romann Engel, direktør for HamletScenen, hen over en kop friskbrygget cappucino. Vi sidder i hjørnet af det lille gårdmiljø i Kurbadet by Ilse Jacobsen på A.R. Friis Vej.

Lars Romann Engels bor til dagligt på Frederiksberg med sin familie, men en stor del af året tilbringes i sommerhuset i Månedalen, tæt på det fredede, enebærbevoksede og lyngklædte område kaldet Rusland, der ligger lidt nordvest for Hornbæk.

Lige nu er han travlt optaget af at instruere denne sommers opførelse af Hamlet. Det er HamletScenens første internationale egenproduktion med nogle af de største navne i dansk teater lige nu. Cyron Melville har hovedrollen som Hamlet. Ofelia spilles af Natalie Madueño. Vivienne McKee spiller Hamlets mor, Gertrud. Hamlet har premiere på Kronborg den 1. august og spiller frem til den 19. august.

Shakespeare til Hornbæk

Teaterdirektøren store drøm er at gøre Hornbæk til en del af Helsingørs Shakespeare-univers.

”Hornbæk har alt det, der skal til. Dejlige hoteller, gode restauranter, skønne omgivelser og en fantastisk infrastruktur. Og det er jo ingen sag at komme hertil fra København. Men der mangler den store kulturbegivenhed, en fast årlig aktivitet som filmfestivalen i den sydfranske badeby. Se hvad, den har gjort for Cannes,” siger Lars Romann Engel.

Ideen er hermed givet videre.

”Vi mangler en scene – den kunne ligge i et af hotellerne eller i forbindelse med det kulturhus, man kunne bygge her – for eksempel på den ledige grund ved minigolfbanen.  Vi kunne også få Shakespeare-skuespillerne til at bo i Hornbæk og gøre deres pressemøder til en stor tradition,” lyder nogle af ideerne fra Lars Romann Engel.

Jeg har brug for naturen

Men teaterdirektøren kommer også til Hornbæk for at slappe af.

”At arbejde med teater er dels meget intenst, dels går det meget ud på at tænke og analysere. Derfor har jeg brug for naturen til at koble af, både fra det sociale og det mentale. Så er det skønt at save brænde og grave i haven. Når jeg gør det, kommer jeg pludselig helt ned i min krop,” fortæller Lars Romann Engel.

Den klassiske badeby

”Jeg nyder også, at Hornbæk er en rigtig klassisk badeby, hvor man både har naturen og havet, men hvor man også kan gå i byen. Her er altid mange tilbud. Min familie og jeg er næsten altid nede på havnen, som er en af mine absolutte Hornbæk-favoritter med stemningen, fiskehuset stranden og vinterbaderne. Jeg er også vild med den nye surfshop. Og så er det skønt, at det også muligt finde lækre restauranter og gå på café. Kurbadet er et af mine yndlingsspisesteder,” siger han begejstret.

”Her er faktisk så dejligt, at jeg godt kunne finde på at flytte herop og bo hele året,” siger han.

 

Blå Bog:

Lars Romann Engel, siden 2008 direktør og kunstnerisk leder, HamletScenen på Kronborg Slot, Helsingør.

Født: 1968

Gift med scenograf Catia Hauberg Engel. To børn: Dimitri (19) og Luis (15)

1997: Uddannet instruktør fra Statens Scenekunstskole

Med dette års forestilling er det anden gang Lars Roman Engel instruerer Hamlet på Kronborg. Sidst han gjorde det var i 2004 med den anmelderroste forestilling ”Hamlet – en afhopper uden land” med Thure Lindhardt som Hamlet og Laura Drasbæk som Ofelia og Ulla Henningsen som Gertrud.

Lars Romann Engel Har udviklet HamletScenen Shakespeare Festival på Kronborg til en begivenhed i international klasse.  I 2017 finder festivalen sted fra 1. – 23. august. Shakespeare Festival er en fejring af William Shakespeares forfatterskab og af originalt friluftsteater. Festivalen er et mødested for Shakespeareentusiaster og andre nysgerrige fra hele verden. Her kan du opleve spektakulære og originale Shakespearefortolkninger under åben himmel i sensommeraftenen. Forestillingerne er iscenesat og opført af nogle af tidens mest anerkendte teaterkunstnere og -kompagnier.

Læs mere på www.hamletscenen.dk

LogoColorTextBelow

Hornbækbloggen leveres af Lotte Lund Media Lab